Links                       rechts
Muziekschool Backstage de school frame
Muziekschool Backstage - de school
Muziekschool Backstage frame links

NIEUWS MUZIEKSCHOOL BACKSTAGE

 

 

 

 

ONDERWERPEN:

Muziekschool wordt cultureel ondernemer

Backstage ontvangt geen subsidie en is een gezond bedrijf gebleven ondanks de crisis en de kaalslag in het culturele landschap. Hoe kan dit?

In het gesubsidieërde muziekonderwijs heeft men zich in de afgelopen periode nooit druk gemaakt over marktwerking, het afstemmen van het 'product-aanbod' op de consument en de kwaliteit-prijsverhouding. Waarom zou men ook ? De tekorten werden in de meeste gevallen afgedekt door gemeente en provincie. Deze scholen hebben een lange tijd een ambtelijke cultuur gekend. Lange lijnen naar diverse afdelingen en een piramidevorm in de bestuurlijke omgeving. In 2008 kwam de crisis en begon de landelijke overheid sterk te korten op de gemeentekosten. Daardoor werden de scholen geconfronteerd met een drastische vermindering van de subsidies.
Dit resulteerde in een ongerust zoeken naar nieuwe bronnen om de tekorten aan te vullen. Ineens kwamen de computercursussen, bandcoaching en duurzaam blokfluit spelen met klankschalen uit de hoge hoed. Dure adver-tentie campagnes prezen al dit moois uitvoerig aan. De gesubsidieërde muziekschool staat, nu het gratis geld wegvalt, voor de taak om te handelen als ondernemer. Deze cultuurverandering is binnen een dergelijke organisatie een zware opgave.

Particuliere muziekscholen hebben jaren naast gesubsidieërde muziekscholen muzieklessen aangeboden. Een particuliere muziekschool moest concurreren met een muziekschool die gratis geld kreeg. Dat lukte door lessen aan te bieden die de concurrent niet in het pakket had, producten (lessen) aan te bieden waarmee ze zich konden onderscheiden van de concurrent. Ook marketing, reclame en nieuwe muziekvormen werden ontwikkeld om leerlingen binnen te krijgen. Er wordt gesproken over omzet, winst maken en targets halen, de Culturele Organisatie begon steeds meer vorm te krijgen.
Ook het bedrijfsleven ging een rol spelen dankzij marketing en netwerk-vorming. Door de korte lijnen kan er snel zaken worden gedaan en geven particuliere muziekscholen workshops aan werknemers zoals bandcoaching, djembé cursussen, om te leren samenwerken.

Een culturele onderneming zet de juiste docent met de benodigde vaardigheden de juiste werkplek.
De gemiddelde muziekdocent heeft een HBO conservatorium opleiding gevolgd en heeft de benodigde kennis om een leerling voor deze opleiding klaar te stomen. Alleen docenten met deze opleiding mogen werkzaam zijn binnen de gesubsidieërde muziekscholen. Maar de meeste leerlingen van muziekscholen zullen nooit in staat zijn om een conservatorium opleiding te volgen, gezien hun aanleg, muzikaliteit en vaardigheden. Dat is slechts voor een enkeling weggelegd. De docent doet dus heel weinig met zijn kennis of specialiteit maar moet wel voor die kennis uitbetaald worden.

De culturele onderneming beoordeelt het gemiddelde te geven lesniveau naar MBO niveau en betaalt de docent uit in overeenstemming met dit niveau. Daardoor kan de lesprijs in overeenstemming zijn met de prijs, die ouders gewend zijn in de markt te betalen en die in evenwicht is met het gebodene. Mocht een kind zoveel aanleg hebben dat een vakopleiding haalbaar is, dan betalen ouders meer voor de lessen en wordtt de docent naar HBO maatstaven betaald.

De loonkosten zijn dus niet in verhouding met de lesgelden. Daarom bood de subsidie uitkomst. Maar nu deze drastisch wordt verminderd of wegvalt zijn de kosten niet meer op te brengen en valt de ene muziekschool na de andere om. Dit heeft o.a. te maken met loonafspraken met de docenten en langlopende kontrakten onder de CAOKunstEducatie. Vaak wordt er een interim manager aangetrokken om de docenten in een ZZP rol te duwen zodat de gemeente makkelijker van de overeenkomsten af kan. Zo blijft de muziekschool zonder subsidie bestaan, maar de docenten krijgen veel minder betaald dan ze gewend zijn of de lesprijzen stijgen enorm zodat de leerlingen wegblijven en de school alsnog omvalt.

Particuliere muziekscholen bieden dus hetzelfde muziekonderwijs alleen betaalt de leerling veel minder lesgeld en krijgt de docent naar waarde en inzet betaald. Dit wordt de toekomst van ons nieuwe muziekonderwijs. De komende jaren zullen we zien of dit uiteindelijk de weg is naar een muzikaal en gezonder muziekonderwijs dat zichzelf kan bedruipen.

 

Webwinkel

Webwinkel
Onze website is uitgebreid met een webwinkel waar bladmuziek voor de lessen, snaren, drumstokken, gitaarartikelen op een gemakkelijke manier kunnen worden aangeschaft. U betaalt met Ideal en we nemen het bestelde boek of artikel voor u mee naar de les. U hoeft niet meer de deur uit en u betaalt geen verzendkosten WEBWINKEL

Backstage gaat samenwerken met Kunstenhuis de Bilt Zeist

Muziekschool Backstage gaat samenwerken met Kunstenhuis de Bilt Zeist. Dit seizoen gaan pop en rockbands van beide scholen gezamelijk optreden in Saturday Pop Live, poppodium de Peppel en andere komende gelegenheden. Ook het muziekzomerkamp van Backstage staat open voor de leerlingen van Kunstenhuis de Bilt Zeist.
Het komende seizoen gaan we verder bekijken hoe we de samenwerking kunnen uitbreiden.

Dit is een hele goede ontwikkeling. In onze cultuursector kunnen we beter samenwerken dan concureren. Nu is alle energie beschikbaar om kunst en muziekcultuur in Zeist en de Bilt gezamelijk naar een hoger peil brengen.

 

Erkenning Leerbedrijf

Onze leerlingen en de pop en rockbandjes treden regelmatig op. Ook maken we opnames van goede kwaliteit in onze opnamestudio. Voor de singer songwriters en de pop en rockbands maakt dit deel uit van het lesprogramma. We beschikken over veel (geluids) technische kennis op dit gebied omdat we dit alweer een aantal jaren doen. Daarom hebben we ons aangemeld bij de SBB, stichting beroepsonderwijs bedrijfleven.
deze maand zijn we officieel erkend als leerbedrijf voor de MBO leerlingen
die studeren voor mediamanager, podium en evenementen geluidstechnicus.

Deze leerlingen kunnen bij ons stage lopen om hun kennis in de praktijk te brengen. Ze gaan geluidsopnames maken, produceren opbouwen en regelen van de apparatuur bij optredens en evenementen en evenementen organiseren. Omdat we intensiever gaan samenwerken met het Kunstenhuis zijn er meer podia voor ons beschikbaar en kunnen we nog meer studio opnames, optredens en uitvoeringen gaan plannen.



 

 

 

de entree/wachtruimte en de bandcoachings ruimte.

 

 

 

 

 


ONS GEBOUW


 

 

Links



 
Muziekschool Backstage frame rechts
Muziekschool Backstage onderframe
Your First Design
 
\

 

backstage webwinkel